دکتر یوزباشی درگفتگویی تلویزیونی مطرح کرد؛

کوثر، پیشرو در اجرای کشاورزی هوشمند

کوثر، پیشرو در اجرای کشاورزی هوشمند
معاون سازمان اقتصادی کوثر از توسعه برنامه هوشمندسازی این سازمان در روستاهای کشور بخصوص در بخش های کشاورزی، دامپروری و مرغداری خبر داد.
به گزارش روابط عمومی سازمان اقتصادی کوثر، دکتر علیرضا یوزباشی در برنامه تلویزیونی گفتگوی ویژه خبری دوشنبه شب با موضوع توسعه اقتصادی با گسترش فیبر نوری در روستا‌ها و شهر‌های کوچک گفت: با یک نگاه کلان به موضوع توسعه روستایی، می توان مشاهده کرد که یکی از دغدغه های سازمان اقتصادی کوثر بحث کشاورزی هوشمند بوده و هست. این موضوع در ادامه به ایجاد زنجیره مزارع هوشمند، دامپروری و مرغداری های هوشمند در روستاها ختم می شود.
 
مدیرعامل موسسه توسعه کسب و کار رویش کوثر در ادامه اظهار داشت: در دولت مردمی تاکید زیادی بر حوزه هوشمندسازی شده و سازمان اقتصادی کوثر نیز در حوزه دانش بنیان در نمایشگاه آباد ایران بسیاری از امور مربوط به هوشمندسازی را بررسی کرد. اگر بخواهم مصداقی نام ببرم باید عرض کنم، ما پروژه هایی از جنس کشاورزی در ۸ استان و بیشتر در مناطق روستایی اجرا کردیم. در مسئله فارم یا مزارع هوشمند که برای مرغداری ها اتفاق می افتد، اقداماتی از جنس هوش مصنوعی صورت گرفت که شمارش خودکار طیور، نحوه دان دهی، کاهش میزان تلفات طیور، افزایش شیردهی در دام های سبک و سنگین نمونه هایی از این قبیل است.
 
هوشمندسازی همراه با زیرساخت ها و الزامات
 
یوزباشی ادامه داد: در این میان یک حلقه مفقوده وجود دارد و آن بحث چگونگی پیاده سازی فناوری در فضاهای روستایی است. موسسه توسعه کسب و کار رویش کوثر به عنوان یک شرکت دانش بنیان در تسهیل اجرا بخشی از پاسخ را به دست آورده و اجرایی کرده است. با این وصف؛ گزارش های رسیده از ۳۰ تا ۸۰ درصد رشد و توسعه اقتصادی روستایی مبنی بر رویکردهای دانش بنیان حکایت دارد، اما زیرساخت های لازم مانند نیاز به داده های ماهواره ای، نیاز به پایش محیطی و غیره، چالش های این مسیر بخصوص در بخش دامپروری و کشاورزی هستند.
 
معاون سازمان اقتصادی کوثر در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر اینکه «این محصولی که در حوزه مزارع هوشمند ارائه کردید آیا در فضای روستایی پیاده سازی شده است؟» گفت: بله، یک پروژه در استان قزوین با عنوان افزایش بهره وری آب با استفاده از هوش مصنوعی داشتیم که در سطح زیرکشت به ما کمک می‌کرد. همچنین نرم افزار مدیریت بهره وری دام سنگین برای کاهش بیماری و تلفات بسیار موثر واقع شد. مهمتر از آن، مزرعه هوشمندی که به مرغداری هوشمند مربوط می شود در روستا‌های استان مازندران به صورت پایلوت اجرا کردیم که به موفقیت آن بسیار امیدواریم.
 
اشتغال زایی تابعی از توسعه هوشمند
 
یوزباشی در پاسخ به این پرسش که «برنامه هوشمندسازی شما آیا توسعه اشتغال را هم در پی داشته است؟» اظهار داشت: قطعاً توسعه اشتغال را در پی خواهد داشت. ما زمانی می‌توانیم روستایی را در روستا نگه داریم که بتوانیم زیرساخت ها، فناوری ها و اشتغال را به روستا ببریم. وی افزود: در تمام این مواردی که اشاره شد، هم اشتغال مستقیم و هم اشتغال غیرمستقیم ایجاد کرده ایم.
 
مدیرعامل موسسه توسعه کسب و کار رویش کوثر در پایان سخنان خود به اولویت های سازمان اقتصادی کوثر برای کار روی محصولات فناورانه در روستا‌ها و شهر‌های کوچک اشاره کرد و افزود: مقام معظم رهبری در رهنمودهای خود فرموده اند که کار علمی باید مسئله محور باشد، این مسئله محور بودن در حوزه کشاورزی و روستایی واقعا دغدغه ما هست. ما به دنبال حل این مسئله هستیم لذا در ۳ حوزه خاص فعالیت می‌کنیم. یک، در حوزه مزارع هوشمند که اقدامات خوبی برای اولین بار در ایران به حساب می آید. دوم در حوزه دام سنگین است که مستقیماً به توسعه روستایی کمک می‌کند و سوم به صورت تجاری و بیشتر در بحث مرغداری ها انجام شده که کار‌های ارزشمندی در حال انجام است. لذا در راه خدمات بهتر، سازمان اقتصادی کوثر نیاز به حمایت بیشتر وزارت جهاد کشاورزی و وزارت ارتباطات دارد تا بتواند امر هوشمندسازی فضای کسب و کار روستایی را گسترش دهد و دغدغه های اشتغال آفرینی برای مردم را بزداید.
 
گسترش روزافزون فیبرنوری در کشور
 
همچنین در این برنامه تلویزیونی دکتر مهدی روحانی نژاد، معاون راهبردی و توسعه بازار سازمان تنظیم مقررات وزارت ارتباطات و دکتر صادق خانی، کارشناس هوش مصنوعی و اقتصاد نوین هم حضور داشتند. دکتر روحانی نژاد به سابقه اجرای طرح فیبر نوری در کشور اشاره کرد و گفت: اجرای طرح فیبر نوری از بهمن ۱۴۰۰ شروع شده و بر اساس برنامه ریزی تا افق ۱۴۰۴ ما ۸۰ درصد جمعیت کشور را تحت پوشش شبکه فیبر نوری قرار خواهیم داد. تا الان در ۲۳ استان این فعالیت شروع شده، ۱۲۴ شهر عملیات حفاری و فیبرکشی در آن‌ها انجام شده که از بین این ۱۲۴ شهر تقریبا ۹۷ شهر آن می‌توان گفت که جمعیت زیر صد هزار خانوار دارند.
 
فناوری عامل تحول زندگی مردم
 
در ادامه دکتر خانی با بیان ضرورت توسعه سرمایه گذاری در روستاها افزود: در برنامه هفتم توسعه اینگونه هدفگذاری شد که اقتصاد دیجیتال را با اهتمام دولت به ۱۵ درصد برسانیم اما این ۱۵ درصد باید کجا رخ دهد؟ آیا در لایه زیرساخت؟ شاید کمتر از دو و یا سه درصد در کسب و کار مربوط شود لذا فناوری قرار است اقتصاد و زندگی مردم را متحول کند. اگر در زندگی و معیشت مردم تحول ایجاد شد می‌توانیم بگوییم شکوفایی ایجاد شده است.

 

 
۹ آبان ۱۴۰۲ ۰۸:۱۶
برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.